pychohealth: Pychohealth Χαρά Παπασαράντη – Ψυχολόγος

Αναδείξτε την αυτοεκτιμησή σας

Αναδείξτε την αυτοεκτιμησή σας
June 2012

Συχνά αξιολογούμε τον εαυτό μας ή κάποιο άλλο άτομο λέγοντας ότι έχει χαμηλή ή καλή αυτοεκτίμηση. Είναι ένα από εκείνα τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μας που προσδιορίζει τον τρόπο με τον οποίο αισθανόμαστε, σκεφτόμαστε και συμπεριφερόμαστε.
Αλλά τι είναι αυτοεκτίμηση? Πολύ πιστεύουν ότι είναι συνώνυμη με την αυτοπεποίθηση, με την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας. Είναι όμως μόνο αυτό? Πολλά γνωστά πρόσωπα του καλλιτεχνικού κύκλου, ηθοποιοί, τραγουδιστές, που μπορεί να τους βλέπουμε στην τηλεόραση ή στην σκηνή να εκφράζονται με αυτοπεποίθηση, δυναμισμό και καλή διάθεση, στην καθημερινή, στην προσωπική τους ζωή, εκφράζονται με ανασφάλεια και προβαίνουν σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές.
Πόσοι διάσημοι άνθρωποι, που κάνουν πολλά σημαντικά και αξιέπαινα πράγματα, που τους θαυμάζουμε, δεν μαθαίνουμε ότι είναι δυστυχισμένοι, ότι δυσκολεύονται να απολαύσουν την ευτυχία και τις επιτυχίες της ζωής τους? Ο θαυμασμός του κόσμου δεν αλλάζει την αρνητική εντύπωση που έχουν για τον εαυτό τους.

Έτσι, αυτοεκτίμηση δεν σημαίνει μόνο αυτοπεποίθηση αλλά το κατά πόσο εκτιμούμε τον εαυτό μας, πόσο πιστεύουμε ότι αξίζει.

Αν δεν έχουμε και τόσο καλή εκτίμηση, ίσως φανεί στις απαντήσεις που θα δώσουμε στις παρακάτω πολύ απλές αλλά σημαντικές ερωτήσεις.
Μου αρέσει ο εαυτός μου;
Πιστεύω ότι είμαι ένας καλός άνθρωπος;
Είμαι κάποια που της αξίζει η αγάπη;
Μου αξίζει η ευτυχία;
Πιστεύω με το νου και την καρδιά ότι είμαι πραγματικά ένα ΟΚ άτομο;
Αν δεν τα πάμε και τόσο καλά στις θετικές απαντήσεις, έχω να προτείνω κάποιους απλούς αλλά βασικούς τρόπους, για να τονώσουμε περισσότερο την εκτίμηση στον εαυτό μας.

Βασικό είναι ότι, δεν είσαι η μόνη που το αντιμετωπίζει, πολλές γυναίκες καθημερινά, ενώ έχουν αρκετά πράγματα για να απολαύσουν και να χαρούν δεν το κάνουν γιατί πιστεύουν ότι δεν το αξίζουν, δεν χαίρονται στο μέγιστο την ζωή τους.

Τεχνική των 10 λεπτών
Οι γυναίκες με χαμηλή αυτεκτίμηση δεν δίνουν αρκετό χρόνο και χώρο στην επαφή με τον εαυτό τους. Θα μπορούσατε λοιπόν να ξεκινήσετε, αφιερώνοντας δέκα λεπτά κάθε μέρα στο να μείνετε μόνες, χωρίς να κάνετε τίποτα, απλά μπορείτε να φέρεται μία σκηνή ή έναν ήχο στο μυαλό που σας χαλαρώνει και να αφήσετε τον εαυτό σας να αισθανθεί ηρεμία και χαρά.

Λίστα με 50 θετικά στοιχεία
Θα μπορούσατε να συγκεντρώσετε σε μία λίστα χαρακτηριστικά από την εξωτερική σας εμφάνιση, από την προσωπικότητα και την συμπεριφορά που σας αρέσουν, ή ακόμα και μία καλή πράξη που έχετε κάνει, ό,τι αρέσει από εσάς. Θα αφήσετε το χαρτί κάπου που να μπορείτε να το διαβάζετε συχνά και εύκολα. Είσαστε όμως ‘υποχρεωμένη’ κάθε μέρα, να συμπληρώνετε και ένα ακόμη στοιχείο στην προσωπική σας λίστα.

Θετικός τρόπος σκέψης
Καλό θα είναι να σκεφτούμε και να πιστέψουμε στο γεγονός ότι ο καθένας μας είναι ένα πανέμορφο, ξεχωριστό άτομο, χωρίς να υπάρχει κάποιος άλλος σαν και εμάς. Η φύση φρόντισε να έχουμε ένα συγκεκριμένο DNA, το οποίο προσδιορίζει την μοναδικότητά μας. Ο καθένας από εμάς έχει έναν μοναδικό τρόπο σκέψης, ένα ξεχωριστό μυαλό, που συμβάλει σημαντικά, με τον τρόπο του, στον κόσμο μας. Είναι πολύ σημαντική λοιπόν η διαφορετικότητά μας, κάτι που θα πρέπει να μας \κάνει να νιώθουμε περήφανοι για αυτό που είμαστε, χωρίς να υποτιμούμε τις ικανότητές μας.
Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε το δικαίωμα να κάνουμε λάθη και να μαθαίνουμε από αυτά. Οφείλουμε να σεβόμαστε τον εαυτό μας και να δεχόμαστε σεβασμό από τους άλλους. Και πολύ σημαντικό, έχουμε το δικαίωμα να λέμε την άποψη μας, να αρνούμαστε ή να συμφωνούμε, χωρίς να διστάζουμε. Όταν κάποια εκτιμά τον εαυτό της αναγνωρίζει ότι έχει δικαιώματα, απόψεις και ιδέες που της επιτρέπεται να τις προβάλλει και διεκδικήσει.
Καλό είναι λοιπόν να αφήσουμε στην άκρη τις αρνητικές σκέψεις, γιατί όπως βλέπουμε τον εαυτό μας ενθαρρύνουμε και τους γύρω μας να κάνουν το ίδιο.

Ανάδειξη θετικής πλευράς
Πολύ συχνά στενοχωριόμαστε με λάθη που επαναλαμβάνουμε στην ζωή μας. Θα τόνωνε την αυτεκτίμησή μας, αν εκτός από το να κατηγορούμε τον εαυτό μας, σκεφτούμε πιο ψύχραιμα για κάτι που πιστεύουμε ότι κάναμε λάθος, συγκεντρώνοντας σε ένα χαρτί τα θετικά αυτής της πράξης. Μπορούμε να το κάνουμε και για μια μέρα που αισθανόμαστε ότι πήγε στραβά. Αν μείνουμε λίγο σε αυτό, ίσως εντυπωσιαστούμε με το γεγονός ότι θυμόμαστε μόνο την αρνητική πλευρά, παραβλέποντας την θετική, κάτι που μας αποθαρρύνει ακόμα περισσότερο.

’σκηση και λήψη κριτικής
Οι γυναίκες με χαμηλή αυτοεκτίμηση επηρεάζονται αρνητικά από την κριτική των άλλων ενώ διστάζουν να κριτικάρουν άλλους. Συχνά βιάζονται να δικαιολογήσουν τον εαυτό τους και απλά να αποκρούσουν τα λόγια κάποιου, χωρίς πραγματικά να τον έχουν ‘ακούσει’. Δεν δίνουν απάντηση με σαφήνεια και ψυχραιμία, χάνοντας τον αυτοέλεγχό τους, Παραβλέπουν το γεγονός ότι μπορούν και να μάθουν από την κριτική που κάποιος τους κάνει.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν όταν κάποιος μας κριτικάρει,
να τον ακούμε χωρίς να τον διακόπτουμε, προσπαθώντας να δικαιολογήσουμε τον εαυτό μας,
να συμφωνούμε, όπου είναι δυνατό,
να ζητάμε να γίνει πιο συγκεκριμένος,
όταν έχουμε λάθος να το αναγνωρίζουμε και να δίνουμε εξήγηση,
αν όμως η κριτική είναι άδικη να τονίσουμε την διαφωνία μας.

Δύσκολο αλλά φυσικά όχι ακατόρθωτο είναι να ασκήσουμε κριτική την κατάλληλη στιγμή, χωρίς να σιωπήσουμε και να ‘εκραγούμε’ εντέλει κάποια άλλη. Προς διευκόλυνση παραθέτω μία αρκετά ωφέλιμη τεχνική, ‘την κριτική σάντουιτς’, που σημαίνει ότι, ξεκινάτε με κάτι ωραίο σχετικά με το άτομο που θέλετε να κριτικάρετε, στη συνέχεια αναφέρετε τον κριτικό λόγο και τελειώνετε με ακόμα ένα θετικό χαρακτηριστικό του ατόμου.
Οπότε ασκούμε κριτική,
χρησιμοποιώντας την λέξη ‘εγώ’ κι όχι ‘εσύ’,
προσπαθούμε να είμαστε ήρεμοι, παίρνοντας ανάσες,
χρησιμοποιούμε την τεχνική ‘κριτική σάντουιτς’,
προσπαθούμε να κριτικάρουμε την συμπεριφορά του ατόμου κι όχι το ίδιο το άτομο.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τελειώσω συμπληρώνοντας ότι, η γυναίκα με χαμηλή αυεκτίμηση μπορεί με τον τρόπο που περιέγραψα να ασκεί κριτική, όπως και να λέει ‘όχι’, να αρνείτε σε κάτι που δεν θέλει, χωρίς να αισθάνεται ένοχη.